Cum poate deveni un oraș mai prietenos cu locuitorii

Locuitorii unora dintre orașele României, puține la număr de altfel, se pot considera norocoși pentru că se pot bucura de facilități diverse în apropierea locuinței lor. Sunt câțiva primari care au înțeles că nu trebuie să traversezi un oraș întreg ca să ai acces la școli și grădinițe, la magazine, saloane de înfrumusețare sau cultură și au început să gândească cum pot facilita accesul cetățenilor la toate aceastea în proximitatea locuinței lor.

  •  Prin conceptul “15 minutes City” orașul devine mai accesibil, iar mobilitatea aduce beneficii și nu poluare

Soluțiile de mobilitate trebuie regîndite așa încât să fie durabile și prietenoase cu mediu, iar orașul să fie redat în mare parte pietonilor și biciclistilor prin construirea de retele de piste de biciclete realizate corect și coerent. Pistele de biciclete corect realizate încep să devina o realitate, dar multe dintre acestea sunt construite fără a avea la baza un concept de conectare a principalelor obiective, ci mai degrabă sunt realizate pentru că “așa ne solicită Uniunea Europeană”. Clujul a făcut pași importanți în acest sens, având o rețea de piste de biciclete care respecta normativele și care pot contribui în mod serios la reducerea poluării.

Radu Dragomir, CEO Urban Scope, unul dintre cei mai mari consultați în mobilitate urbană, spune că: „Toate proiectele de mobilitate urbană promovate de municipalități, trebuie să țină cont de principiile Strategiei Europene de Mobilitate Durabilă și Inteligentă pentru a asigura convergența cu cerințele Uniunii Europene. Avem o echipă care se implică activ în promovarea noilor concepte de mobilitate urbană, astfel că în cazul tuturor Planurilor de Mobilitate Urbană pe care le dezvoltăm pentru municipalități testăm în modelele de transport concepte de mobilitate urbană de reducere a poluarii, inclusiv conceptul “15 minutes City”. Ca urmare, Urban Scope are în plan atragerea a 600 milioane euro, din fonduri europene nerambursabile, în cadrul strategiei de dezvoltare pentru linia de business Mobilitate Urbană, pentru perioada 2021-2027, și de 1 miliard de euro la nivelul tuturor liniilor de finantare active.”

Transformarea zonelor urbane pentru oameni, nu pentru mașini

„Sper să fie cât mai aproape momentul în care o să vedem primarii marilor orașe, la fel ca în Europa, declarând că au ca obiective la nivelul unui mandat: reducerea a 10.000 de locuri de parcare și transformarea acestora în piste de biciclete și spații verzi, parcuri; electrificarea întregii flote de transport public; construirea a cel puțin un coridor principal de mobilitate sustenabilă; extinderea zonelor pietonale cu cel putin 20.000mp și alte obiective similare”, spune Radu Dragomir.

Mobilitatea ca serviciu este o soluție, de asemenea importantă, de reducere a poluarii masive, punerea în comun a vehiculelor de orice fel, utilizarea lor în mod partajat este o soluție care poate fi adoptată cu resurse minime de investiții. Care va fi primul oraș din România care va adopta acest concept va beneficia de reale avantaje, de la creșterea calității aerului, un oraș mai accesibil, o populație mai sănătoasă și o creștere sustenabilă a calității vieții pe termen lung.

Citeste mai multe pe www.GoodNews.ro