Autoturismele omniprezente sunt sisteme foarte complexe, ce necesită întreținere permanentă pentru a funcţiona corect. Fluidele – uleiul de motor, lichidul de frâne şi lichidul de răcire – sunt importante, de aceea înlocuirea acestora este o sarcină ce nu trebuie neglijată de cei ce doresc să prelungească durata de exploatare a vehiculelor.
Uleiul de motor – care este rolul şi importanța acestuia
Motorul este un ansamblu de componente interconectate foarte complex, ce are puterea de a genera deplasarea vehiculului. Principiul de funcționare al motorului este arderea internă, fapt ce determină atingerea unor temperaturi foarte ridicate în interior. Tot în timpul procesului multe dintre sisteme sunt supuse frecării, fapt accelereaza eroziunea şi degradarea componentelor. Uleiul de motor este unul dintre fluidele cu importanță covârșitoare în acest proces, pe de o parte asigură lubrifierea corectă a pieselor motorului astfel că eroziunea este redusă, pe de altă parte are rol de a curăţa întregul mecanism.
Un ulei de motor de calitate are proprietatea de reduce uzura componentelor din motor, formând o peliculă de protecţie fină asupra acestora. Este important să se selecteze ulei de calitate, format în proporţie de 70% din ulei şi 30% aditivi ce cresc rezistența la temperaturi înalte.
Uleiul de motor din gama Ravenol este un produs semi-sintetic cu proprietăţi deosebite esențial pentru buna funcționare a motorului, ce reduce vizibil uzura componentelor metalice.
Lichidul de frâne – rol şi importanță
Lichidul de frână cunoscut şi sub denumirea de lichid hidraulic este fluidul ce are rol de a lubrifia şi susține funcționarea sistemului de frânare. Este un lichid special ce are proprietatea de a nu se comprima la acţionarea pedalei de frânare şi este esențial pentru siguranța șoferului şi a pasagerilor. Verificarea stării acestuia, completarea şi înlocuirea sunt sarcini importante ce nu trebuie neglijate.
Trebuie să se ştie faptul că lichidul de frânare este diferit de la un tip de sistem la altul, iar selectarea trebuie să se realizeze în funcţie de particularităţile fiecărui vehicul. În prezent pe piaţă există lichid de frână pe bază de glicoli şi pe bază de silicon. Cel mai bun lichid lubrifiant pentru frâne trebuie să aibă proprietatea de a rezista la temperaturi înalte şi să fie un bun lubrifiant.
Sistemul de frânare trebuie monitorizat constant, iar lichidul trebuie înlocuit neapărat odată ce culoarea acestuia se modifică.
Antigel – rol şi importanță
Antigelul, cunoscut ca fiind lichidul de răcire este un alt fluid cu importanță covârşitoare în funcționarea motorului. Sistemul de răcire este unul complex, fiind format din radiator de răcire, ventilator, termostat, pompă de apă, vas de expansiune şi radiator pentru încălzirea cabinei.
Antigelul este lichidul de răcirea al motorului ce crează un circuit închis între propulsoare şi radiator. Acesta începe să circule odată ce temperatura motorului atinge temperatura de 85 de grade celsius. Când motorul este oprit, antigelul rămâne în vasul de expansiune protejând motorul împotriva îngheţului.
Ca şi celelalte fluide importante şi acesta conţine o serie de aditivi care îi sporesc performanțele şi eficiența.
În concluzie fluidele motorului sunt esenţiale pentru funcţionarea vehiculului, fie că vorbim de lubrifiere, răcire, protecţie împotriva frigului sau de siguranţă, acestea susţin bună funcţionare, previn deteriorarea rapidă a pieselor şi sporesc siguranţa personală în timpul utilizării vehiculului.