Din punctul de vedere al utilizatorului, întreținerea mașinii de serviciu este mai ieftină decât cea a autoturismului personal, întrucât costurile pentru reparații și alte intervenții sunt suportate de angajator sau de firma de asigurări. Asta nu înseamnă că poți fi mai neglijent cu mașina de serviciu, pentru că riști să îți facă probleme tocmai în momentul în care ai mare nevoie de ea.
Ca să nu ți se întâmple așa ceva, îți oferim câteva sfaturi pentru întreținerea mașinii de serviciu, astfel încât să te poți folosi de ea oricând ai nevoie.
Menține curățenia
Mașinile de serviciu sunt mai mereu în trafic, de multe ori pe drumuri pline de noroi sau în condiții meteo deloc favorabile. De aceea, praful și noroiul se așază pe caroserie, dând mașinii un aspect neîngrijit și favorizând și apariția ruginii. Mașina de serviciu reprezintă o carte de vizită pentru tine și pentru companie, așadar nu este recomandat să te afișezi cu ea așa, pentru că vei face o impresie proastă.
Prin urmare, mașina trebuie spălată de fiecare dată când urmele de murdărie devin vizibile. Chiar dacă ai reușit să o menții curată, trebuie să o duci la spălătorie cel puțin de două ori pe lună pentru o curățare la exterior, dar și la interior.
Nu încerca să o repari singur
Cum spuneam la început, costurile reviziilor periodice și al consumabilelor sunt suportate de angajator, care este proprietarul mașinii. Totodată, majoritatea firmelor au încheiate și asigurări CASCO pentru flota de autovehicule de serviciu, astfel încât cheltuielile sunt suportate de firma de asigurare, în caz de accident.
Dacă ai lovit mașina sau ai zgâriat-o când ieșeai din parcare, nu încerca să o repari singur, în speranța că așa vei evita eventuale reproșuri venite din partea șefilor. În acest mod, îți vei crea mai multe probleme pentru că o intervenție neautorizată poate duce la pierderea asigurării. Reparațiile trebuie făcute doar în unități autorizate și agreate de asigurători, cum ar fi, spre exemplu, un service pentru accidente Ford.
Verifică lichidele periodic
Chiar dacă termenul pentru reviziile periodice este respectat cu sfințenie în cazul flotelor de mașini de serviciu, iar uleiul și celelalte lichide sunt schimbate la timp, este recomandat să le monitorizezi periodic. Între două revizii pot apărea defecțiuni care să ducă la pierderea de lichide sau alterarea calității acestora, lucru pe care îl poți constata verificând periodic nivelul și aspectul lor.
Ne referim la ulei, lichidul de frână, lichidul de transmisie și cel de servodirecție, precum și la antigelul din sistemul de răcire. Dacă nivelul acestor lichide este scăzut, trebuie completat, iar dacă scade din nou după o perioadă scurtă de timp, trebuie să mergi cu mașina în service.
Menține presiunea optimă în cauciucuri
Verificarea și reglarea presiunii în anvelope sunt alte două operațiuni care intră în rutina îngrijirii mașinii de serviciu. O presiune necorespunzătoare duce la uzura prematură a cauciucurilor și afectează performanțele autovehiculului, ceea ce va genera un consum mai mare de combustibil. Cel mai grav este că aderența și eficiența frânării se diminuează, crescând în schimb riscul de accidente.
Cu timpul, presiunea în cauciucuri scade și de aceea trebuie să o verifici periodic, mai ales înainte de a pleca la drum lung. Poți face asta la garajul firmei, dar și la o benzinărie, la o vulcanizare sau chiar acasă. Presiunea optimă este înscrisă pe cauciucuri, iar dacă nu găsești acest detaliu, consultă cartea mașinii.
Taximetriștii, curierii, șoferii profesioniști și alte categorii de angajați a căror activitate este strict legată de utilizarea unei mașini de serviciu vor înțelege cel mai bine importanța acestor sfaturi. Chiar dacă nu faci parte din aceste categorii, iar mașina de serviciu reprezintă doar un beneficiu pe care firma ți-l oferă, ține cont că trebuie să ai grijă de ea ca de propria mașină!