Educația viitorului are nevoie de profesori cu experiență, de oameni din industrie care-și dau din timpul lor tinerilor, dar și de tehnologie. Fără acest mix educația de calitate nu este un deziderat care poate fi atins.
2020 a adus un moment important pentru toată planeta. Pandemia a forțat regândirea tuturor sistemelor. Iar dacă în companiile private trecerea spre work from home sau muncă hibridă a fost dificilă, în sistemul de educație uneori a părut imposibilă. Cu toate acestea, școlile, elevii și profesorii s-au adaptat, iar cu această ocazie au putut fi văzute câteva aspecte importante ale educației digitale, cum ar fi posibilitatea de a reduce numărul de elevi care învață permanent într-o clasă, utilizarea de resurse video și audio, dar și comunicarea eficientă.
Dar ultimii doi ani trebuie să aducă și continuitate și noi trenduri de educație digitală pentru 2022.
Implicarea mediului privat
Pentru a ajuta digitalizarea educației e important ca mediul privat să se implice în susținerea educației asistate de tehnologie. De altfel, din ce în ce mai mulți oameni de afaceri decid să se implice în educație nu doar prin ajutor financiar, ci și prin cunoștințele lor.
De exemplu, Daniel Metz, Președinte al Consiliului de Administrație NTT DATA Romania a decis să se înscrie la concursul de la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca pentru un post de lector.
„Din 2017, am început să predau la Universitatea Babeş-Bolyai, în calitate de cadru didactic asociat. Acum, după ieşirea mea din rolul de lider executiv al unei companii de succes, am decis să fac pasul următor. Acela de a candida pentru un post de cadru didactic titular. În ultimul segment al activităţii mele profesionale, doresc să mă dedic carierei universitare. Este o obligaţie morală, un gest de recunoştinţă faţă de comunitatea în care am avut şansa de a scrie o poveste de succes”, spune Daniel Metz.
Învățare personalizată
Unul dintre avantajele tehnologiei este că nu depinde de un singur profesor. Deși aceștia sunt esențiali pentru relațiile interpersonale și crearea de conținut, tehnologia poate duce la o personalizare mai mare a educației.
Chiar dacă schimbările nu sunt revoluționare, educația digitală poate duce la o evaluare mai bună a elevilor și la oferirea de alternative, teme, lecturi suplimentare și jocuri specifice nivelului unui elev, pentru a crea un mediu cât mai echilibrat.
„Tehnologia ia în calcul mult mai bine preferințele utilizatorilor și va fi interesant să vedem cum putem aplica acest lucru în educație”, spune Andrew Jewell, consultant educațional în Statele Unite.
Cu ajutorul inteligenței artficiale și a datelor care pot fi colectate cu ajutorul tehnologiei, profesorii pot ști mult mai bine nivelul elevilor.
Un sistem hibrid permanent
Sistemul hibrid din educație va continua și în 2022 și va deveni permanent. Chiar dacă pandemia se transformă, iar restricțiile sunt ridicate, elevii pot învăța mai bine dacă au posibilitatea de a petrece mai mult timp acasă sau pentru a folosi un sistem hibrid. Astfel, o parte din clasă ar putea fi acasă, în timp ce o altă parte ar putea fi prezentă fizic, așadar grupul de lucru ar putea fi mai mic, ceea ce duce la o îmbunătățire a calității educației.
Așa cum companiile au descoperit că modelul hibrid poate fi unul în care să funcționeze mai bine, școlile pot adopta din acest trend. Elevii care nu sunt forțați să fie la școală 5 zile pe săptămână de la ora 8 dimineața ar putea să se descurce mai bine.
„Există elevi care se descurcă mult mai bine într-un asemenea mediu, iar școlile ar trebui să continue să profite de acest lucru și să îmbunătățească bunăstarea acestora”, spune Matt Cole, vicepreședinte al gigantului edtech Promethean.
Joc adevărat
Învățarea prin joc are un nume modern. Se numește gamificare. Practic, cu ajutorul tehnologiei profesorii pot implica din ce în ce mai mult elevii, care vor resimți învățarea doar ca un joc.
„Vom vedea din ce în ce mai multă gamificare în clase, iar elevii vor fi implicați mai mult și vor putea crea conținut unul pentru ceilalți. Trebuie să ne asigurăm că toate jocurile create pentru elevi sunt la nivelul nativilor digitali”, consideră Adam Chace, CTO la Curriculum Associates.
Astfel, gamificarea poate apărea ca o competiție amicală între elevi, ca posibilitatea de a crea conținut digital sau prin jocuri educaționale interactive în timpul orelor sau în timpul liber. În locul temelor lungi pentru acasă, elevii ar putea să completeze quiz-uri amuzante care să le îmbunătățească și cunoștințele.