Serviciile de curățenie sunt din ce în ce mai căutate atât de persoane fizice, cât și de companii mari sau mici, așa că ideea înființării unei firme în acest domeniu este oricând binevenită. Mai mult, poți orienta activitatea și către anumite nișe specializate, cum ar fi curățenie de mașini, ori de geamuri de mari dimensiuni ale unor hoteluri sau instituții.
Dacă te-ai gândit la varianta de a începe o afacere în acest sens, îți oferim mai jos câțiva pași de urmat și mai multe detalii pe care să le ai în vedere încă de la început.
1. Ai în vedere dimensiunea preconizată a business-ului
Pentru a pune bazele unei afaceri cu servicii de curățenie nu ai nevoie de studii într-un anumit domeniu sau de pregătire de vreun anumit tip, pentru încadrarea într-o anume categorie. Mai mult, procedura de înregistrare a firmei este similară cu a oricărei companii din domeniul prestărilor, și anume activități de curățenie generale (Cod CAEN 8121), specializate (cod CAEN 8122) sau alte tipuri. Cea mai avantajoasă formă juridică este cea de tip SRL.
Totuși, ceea ce trebuie să ai în vedere de la început este dimensiunea pe care o preconizezi pentru business-ul tău. Mai exact, dacă în calitate de antreprenor dorești să oferi doar servicii de curățare la domiciliu, caz în care ai nevoie de un singur angajat, maxim doi, sau îți dorești un business mai extins, pentru instituții și diferite tipuri de clădiri.
2. Calculează investiția inițială necesară
Dacă te gândești la înființarea unei firme de curățenie, suma inițială de care ai nevoie nu este foarte mare. Este vorba, în primul rând, de capitalul social necesar pentru a deschide SRL-ul, de circa 1000 lei, dar și de anumite investiții pe care trebuie să le faci de la început.
Vei avea nevoie de soluții complete pentru spălat (geamuri, mobilier, electrocasnice etc) și alte tipuri de consumabile, dar și de echipamente profesionale pentru curățenie.
Dacă vizezi și domeniul hotelier sau al instituțiilor sau clădirilor oficiale de birouri, ori de imobile comerciale, este necesar să achiziționezi aspiratoare profesionale pentru hoteluri, care permit atât spălarea mochetelor și covoarelor, cât și a tapițeriilor sau a suprafețelor dure (mozaic, gresie etc), iar astfel obții rapiditate și fiabilitate pentru execuția operațiunilor de zi cu zi.
3. Gândește-te la tipul de servicii oferite
Pentru activitățile generale de curățenie prevăzute în domeniul de activitate al firmei, poți oferi servicii în clădiri de birouri, apartamente, clădiri rezidențiale, fabrici, magazine sau alte imobile comerciale, acestea fiind în mare parte în zone interioare. Pentru aceasta, vei avea nevoie și de o autorizație de funcționare de la Primăria din localitatea în care îți vei desfășura activitatea.
Serviciile de curățenie exterioară vizează curățarea ferestrelor sau a coșurilor, a șemineelor, coșurilor, furnalelor, conductelor etc.
4. Planifică numărul de angajați
În funcție de tipul de activități pe care planifici să le desfășori, și scala afacerii, trebuie să ai în vedere încă de la început un anumit număr de angajați. Totuși, tine cont că acesta este un domeniu în care te poți baza foarte mult pe recomandările clienților mulțumiți, care la rândul lor te vor propune și altora, iar astfel business-ul se va extinde în timp.
5. Include în portofoliu și servicii diferite de ale concurenței
Atunci când te-ai gândit la înființarea unei afaceri în domeniul prestărilor de servicii de curățenie, ai vizat probabil în vedere activități generale de curățenie la birouri, instituții sau clădiri rezidențiale. Totuși, este bine să ai în vedere, chiar de la început, dacă poți veni pe piața locală și cu alte tipuri de oferte, unele care nu sunt incluse și în portofoliul concurenților.
Poți propune, de exemplu, servicii de dezinfecție specifică, în contextul pandemiei de Covid-19. În acest fel, te vei diferenția față de competiție și îți va fi mai ușor să te remarci. Pentru alte domenii sau activități specializate, precum curățare cu abur, în exteriorul clădirilor, sablare etc, vei avea nevoie de alte tipuri de autorizații și avize de funcționare.