Asa cum ne-am obisnuit, inceputul de an aduce noi modificari legislative, iar antreprenorii, dar si cei care lucreaza in departamente specializate ale firmelor ar trebui sa cunoasca aceste schimbari si sa ia masuri eficiente de implementare.
Declaratia beneficiarului real
O noua declaratie fiscala trebuie depusa la Registrul Comertului incepand cu data de 21 iulie 2020. Aceasta obligatie o au firmele cu vechime, dar si societatile nou infiintate, cele din urma avand obligatia depunerii acesteia, odata documentatiei de infiintare a firmei.
Entitatile juridice care fac exceptie de la depunerea declaratiei privind beneficiarii reali sunt:
- Persoanele Fizice Autorizate (PFA);
- Regiile autonome;
- Companiile si societatile nationale;
- Societatile detinute integral sau majoritar de stat.
Beneficiarul real este orice persoana fizica ce detine sau controleaza in cele din urma clientul si/sau persoana fizica in numele caruia/careia se realizeza o tranzactie, o operatiune sau activitate.
In cazul unui S.R.L., beneficiarii reali sunt asociatii care detin peste 25% din partile sociale, dar si administratorii, chiar daca nu sunt asociati in firma.
De asemenea, in cazul unui S.A., beneficiarul real este considerat cel care detine cel putin 25% plus o actiune din totalul actiunilor.
Seful departamentului de contabilitate al unei firme trebuie sa fie angajat cu norma intreaga (proiect de lege)
Persoana care conduce contabilitatea unei firme trebuie sa fie angajata cu norma intreaga, referindu-ne mai exact la contabilul sef, directorul economic sau o alta persoana imputernicita.
Spre deosebire de legislatia actuala care mentioneaza ca seful pe contabilitate trebuie sa aiba studii economice superioare, proiectul de lege prevede ca acesta va trebui sa aiba:
- studii universitare de licenta, in stiinte economice, in domeniile finante sau contabilitate, absolvite cu diploma sau
- studii universitare de licenta/masterat, in stiinte economice, absolvite cu diploma, si o calificare profesionala in domeniile finante sau contabilitate.
Ca alternativa, pentru firmele ce doresc sa externalizeze departamentul contabil, exista posibilitatea incheierii unui contract de prestari servicii cu o firma de contabilitate.
Proiectul de lege, nu se aplica momentan, acesta trebuie sa fie adoptat de Camera Deputatilor, promulgat prin decret prezidential si publicat in Monitorul Oficial.
Contractele part-time nu vor mai fi suprataxate
Problemele legate de contractele part-time au inceput in iulie 2017, moment in care printr-o ordonanta de guvern sa luat hotararea sa se taxeze atat cu CAS, cat si cu CASS, contractele de munca part-time, la valoarea intreaga a salariului minim pe economie, daca fractiunea de norma era mai mica decat un salariu minim.
In acest sens, s-a adoptat, in Camera Deputatilor, o lege care specifica ca de la data de 1 ianuarie 2020:
„Contribuția de asigurări sociale CAS datorată de către persoanele fizice care obțin venituri din salarii sau asimilate salariilor, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial (..) nu poate fi mai mică decât nivelul contribuției de asigurări sociale calculate prin aplicarea cotelor stabilite (..) asupra salariului de bază minim brut pe țară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ.”
Pentru a intra in vigoare, legea are nevoie sa fie promulgata de presedinte si publicata in Monitorul Oficial.