Deschiderea unui magazin fizic poate fi o adevarata provocare, atat din punct de vedere managerial, cat si operational. Este important ca, pe langa produsele sau serviciile oferite, magazinul sa arate impecabil, sa atraga clientii si, mai ales, sa ii convinga sa achizitioneze din oferta prezentata. In acest sens, solutiile de depozitare, de iluminat, de prezentare a produselor sunt elemente care contribuie la succesul unui magazin. Aparitia magazinelor si modernizarea tipurilor de comert permit comerciantilor sa dezvolte in permanenta instrumentele merchandising-ului si sa extinda importanta lor in procesul de promovare a produselor. In acest context, merchandising-ul poate fi definit ca un ansamblu de tehnici si metode de prezentare activa a unui produs la locul de vanzare, in conditii materiale si psihologice optime, cu scopul de a creste vanzarile si pentru a aduce satisfactie clientelei in timpul cautarii si achizitionarii. Acest lucru implica semnalare, expunere si evidentiere permananeta.
Merchandising-ul eficient va spori expunerea unui magazin si va creste vanzarile. Studiile arata ca doar 20% din decizia de cumparare este logica, bazandu-se pe fapte, 80% din ea fiind emotionala. Acest lucru ilustreaza importanta unui program de merchandising atractiv si bine executat. De la merchandising-ul exterior (firma, fatada magazinului, vitrinele exterioare si accesul in magazin), la cel interior (amplasarea si dimensiunea raioanelor, rafturile magazinului si mobilierului comercial in general, fluxul de consumatori, prezentarea produselor si publicitatea la fata locului), toate elementele contribuie la succesul unui magazin.
Mobilierul comercial joaca un rol dominant in prezentarea unui magazin. El trebuie sa se diferentieze cumva de ceea ce exista deja pe piata, iar acest lucru poate fi realizat prin solutii ingenioase de amenajare. Totodata, este important sa nu eclipseze produsele date spre vanzare si sa raspunda catorva mari tipuri de nevoi: functionale, viabile si estetice. Alegerea mobilierul comercial nu se face doar prin bifarea acestor nevoi, el trebuie sa vina in acord cu imaginea care se doreste a fi prezentata clientilor, sa aiba aspect placut si sa fie practic, dar si amplasat intr-un mod armonios cu locatia si produsele, astfel incat sa creeze o ambianta care incurajeaza generarea unui numar cat mai mare de clienti.
In acest fel, aspectul unui magazin poate transforma rapid trecatorii indiferenti in clienti. Si asta fara a fi nevoie de publicitate aditionala. Oamenii vor fi atrasi de modul in care se prezinta produsele in vitrine si vor face alegerea de a intra.