Mai avem câteva săptămâni până când vom intra în sărbătorile de iarnă. Potrivit MEDNET Marketing Research Center, consumatorul român are alocat în medie suma de 1.717 lei pentru diferite achiziții de Crăciun, Revelion și alte sărbători.
Potrivit studiului focusat pe zona „Cumpărături de Sărbători”, mai mult de jumătate dintre locuitorii din urban vor cheltui sume între 1.000 și 3.000 lei pentru Crăciun și Revelion.
Doar că obiceiurile de consum ale românilor se schimbă de la an la an atunci când vorbim de shopping online, și dacă tot vorbim de sărbători, românii sunt tot mai interesați să-și achiziționeze vitamine, minerale, suplimente și alte produse dintr-o farmacie online care le oferă transport gratuit sau alte discount-uri.
Potrivit unui studiu realizat de Zodian Research pe subiectul comportamentul cumpărătorului român în ceea ce privesc produsele farmaceutice, studiu desfășurat în 2019, în cadrul Panelului Eureka Insights, 6 din 10 respondenți au vizitat site-urile farmaciilor pentru a căuta informații și/sau a comanda produse farmaceutice, în ultimele 12 luni. Dintre ei, 57% au efectuat cel puțin o comandă, în intervalul de referință (36% la nivelul populației țintă).
Chiar dacă cadrul legislativ din prezent este destul de prohibitiv și are limitări în ceea ce privește comercializarea unord produse de tip OTC și RX-uri, cei mai mulți cumpărători și-au cheltuit bugetele pe vitamine și suplimente, tehnică medicală sau produse pentru copii de tipul consumabile -biberoane, scutece, etc.
Experiența de cumpărare online în nișa farma are o creștere fulminantă și își păstrează trendul ascendent
Gradul general de satisfacție al cumpărătorilor care fac shopping online pe site-uri din zona pharma este de 88,2%. Prin urmare, nu mai surprinde pe nimeni scorul de promovare (NPS) obținut de farmaciile online – 52% – care este, probabil, peste cel obținut, în medie, în urma experienței de cumpărare din farmaciile fizice.
În plus, potrivit aceluiași studiu, 7 din 10 persoane intervievate consideră că este o idee extraordinară comercializarea medicamentelor, inclusiv a celor care se eliberează pe baza rețetei, în farmaciile online, 2 din 10 fiind neutri și doar 1 din 10 considerând că nu este o idee practică.
Aceste cifre doar confirmă un trend și anume că românii sunt tot mai atrași de achiziții online pentru o gamă cât mai diversificată de servcii și produse. Totodată, comerțul online cu medicamente de tip OTC și RX au nevoie de reglementări specifice, iar în prezent condițiile sunt destul de stricte și greu de implementat la nivel de logistică și transport, pentru că nu poți transporta o cutie de medicament vara, la 35 de grade Celsius așa cum transporți un ursuleț de pluș.
La fel de important este ca farmaciile online ar trebui să ofere și servicii de asistență în vederea alegerii produselor care se potrivesc cel mai bine cu profilul clientului, pentru că sfatul farmacistului este considerat important pentru 87% din respondenții studiului.
Cifrele anunțate mai sus au fost obținute în urmei cercetări în vara lui 2019, prin metodologia CAWI, pe un eșantion reprezentativ – probabilistic și multi-stratificat – pentru populația urbană de peste 18 ani din România, cu acces la internet. Volumul eșantionului a fost de 401 respondenți, iar marja de eroare este de 4,9%, la un interval de încredere de 95%.