Ce înseamnă tehnologizarea piețelor și ce implicații aduce aceasta

Tehnologizarea piețelor este o sintagmă pe care o întâlnim din ce în ce mai des în ultimii ani, odată cu nevoia acută pentru aceasta, provocată de pandemia de COVID-19. Afacerile au fost nevoite să facă saltul la un mediu online din cel offline, pentru foarte multe dintre ele aceasta fiind singura modalitate de a supraviețui. Domenii precum HORECA, învățământul sau cel medical au avut cel mai mult de suferit de pe urma unor investiții insuficiente în ultimii ani, văzându-se puse la colț, cu o nevoie disperată de a găsi soluții rapide și cât mai eficiente pentru a putea continua să funcționeze la parametri optimi.

Transformarea digitală, o piață de 500 de miliarde de dolari

Estimările arată ca transformarea digitală este o piață în sine însăși, și încă una care atingea în 2021 impresionanta valoare de 521,5 miliarde de dolari. Mai mult decât atât, la doar 5 ani distanță, adică în 2026, aceasta este așteptată să valoreze 1247,5 miliarde de dolari, cu o creștere anuală de 19,1%.

Motivul pentru această creștere spectaculoasă este ușor de ghicit: criza medicală cauzată de COVID-19 a schimbat complet felul în care operează unele business-uri, iar multe dintre acestea au profitat de ocazie pentru a-și tehnologiza și extinde afacerile în alte teritorii, și mai ales de a adopta tehnologii precum AI, analytics sau cloud, care au îmbunătățit considerabil munca firmelor.

De asemenea, multe dintre companiile care au apelat la soluții de transformare digitală au realizat că acestea ar putea însemna mai mult decât o simplă metodă de supraviețuire pe perioada pandemiei. Cercetările arătau de mult, spre exemplu, că piețe ca streaming-ul sau home fitness (realizarea de antrenamente personalizate, acasă, prin intermediul unor aplicații și nu numai), sunt într-o creștere susținută, care va continua să fie observată și în perioada următoare. Odată cu pandemia însă, multe dintre zonele în care tehnologizarea părea un obiectiv destul de îndepărtat au cunoscut o creștere masivă, care poate contribui și la o schimbare a obiceiurilor utilizatorilor.

Unul dintre cele mai bune exemple în acest sens îl reprezintă zona de cumpărături online, care a crescut simțitor în ultimii doi ani, odată cu sosirea celor mai mari retaileri în aplicații de cumpărături sau chiar dezvoltarea unor aplicații proprii pentru livrarea la domiciliu a cumpărăturilor de zi cu zi. 

Creșterea în criză

Tehnologizarea piețelor a venit astfel cu o implicație pe care nu mulți ar fi considerat-o la început: posibilitatea de creștere. Despre asta a vorbit și Daniel Metz, Președinte al consiliului de administrație NTT DATA Romania.

„În principiu, noi am crescut de la an la an. În ultimii 3 ani am avut o dezvoltare foarte rapidă, în medie de aproape 40%, peste media pieței, dar ce este important de subliniat este că a fost o dezvoltare sănătoasă. Și plecăm de la considerentul că și în viitor vom putea să creștem, nu știu dacă cu același ritm foarte ridicat, pentru că suntem conectați la economia mondială.

În perioada primei crize pe care o avem în memorie, în 2008-2009, am crescut. De ce? Pentru că presiunea care a existat pe eficientizare, pe ridicarea productivității, pe apariția unor produse noi pentru a reuși să ieși din acel coridor al descreșterii, a fost foarte mare, dar noi am reușit atunci să găsim căile potrivite pentru a crește” a declarat Daniel Metz.

Creșterea în perioada pandemiei a fost evidentă pentru unele companii, precum aplicația de videoconferințe Zoom sau platformele de livrări locale, însă nu s-a limitat doar la acestea. Un uriaș câștigător de pe urma pandemiei a fost Etsy, marketplace-ul online care permite oricui să vândă orice pe platforma sa. Etsy și-a făcut un nume în principal prin vânzarea de produse handmade, iar unele dintre cele mai bine vândute produse pe platformă la începutul pandemiei au fost, spre surprinderea nimănui, măștile faciale. Până la sfârșitul lui septembrie 2020, nu mai puțin de 10% din vânzările de pe Etsy erau reprezentate de măști, pentru un total de 600 de milioane de dolari.

Platforma a profitat apoi și de nevoia oamenilor de a-și face spațiul de acasă mai primitor și mai personal, înregistrând vânzări mari și la capitolul decorațiunilor.

Tehnologizarea, mai presantă ca niciodată

Pe măsură ce populația globală încearcă să își revină de pe urma pandemiei sau să își dea seama ce se va întâmpla în următoarea perioadă, există cu siguranță posibilitatea ca nevoia de a trăi experiențe unice și de a lega conexiuni cu oamenii să fie mai acută ca niciodată. O dovadă în acest sens o reprezintă și valul de călătorii întreprinse de cei care nu s-au putut bucura de astfel de experiențe în anii trecuți.

Însă, tehnologizarea rămâne mai presantă ca niciodată și s-a transformat dintr-un lux într-o nevoie pentru multe tipuri de afaceri. Absența unui restaurant foarte bun de pe o platformă de livrări pare de neconceput astăzi, iar pentru multe business-uri, decizia de a alege „online first”, adică de a-și deschide întâi afacerea clienților în mediul digital, vine destul de ușor și cu posibilități de creștere chiar mai mari. 

O spune David Schmaier, Președinte și Chief Product Officer al Sales Force, într-un articol scris pentru site-ul FastCompany.

„Alegerea de a intra întâi pe domeniul digital înseamnă să înțelegi valoarea relațiilor și, folosind canelele digitale, să îți îmbrățișezi clienții și să te conectezi mai bine cu ei, oriunde și oricând preferă. Mișcarea către o experiență digital-first este o victorie pentru ambele tabere: nu doar că reduce costul de a servi clienții, dar îi și satisface mai mult”.

CategoriiIT