In ultimii ani s-a inregistrat o crestere a firmelor care au trecut prin experienta procesului de implementare si certificare ISO 9001. Desi procesul de implementare ISO 9001 este uneori un proces lung si costisitor, firmele nu renunta la ideea de a obtine un certificat ISO 9001 pentru managementul calitatii datorita marilor avantaje pe care le poate aduce o certificare ISO 9001:2015. Cu toate acestea, fiecare companie este unica iar conducerea superioara ar trebui sa nu scape din vedere motivele precise pentru care doreste certificarea ultimei versiuni a ISO 9001 din 2015 si beneficiile specifice pe care le va obtine de pe urma acesteia.
Cel mai important motiv pentru care o companie apeleaza la servicii de consultanta ISO 9001 din partea unei firme de consultanta este acela ca certificatul ISO din 2015 este o cerinta a unuia dintre clientii sai (existenti sau potentiali). Este evident ca daca cel mai important client al unei companii ii cere acesteia si celorlati furnizori sa se certifice ISO, atunci va fi in interesul firmei sa o faca pe cat de repede poate, pentru a nu pierde contractele cu acel client.
Un alt motiv semnificativ pentru care o companie ar putea lua in considerare certificarea ISO 9001:2015 este ca aceasta poate duce la cresterea eficientei companiei. Certificatul ISO 9001 poate ajuta o societate sa isi rationalizeze si ordoneze procesele, ceea ce va duce la o eficienta sporita.
Potrivit Web Cert Consult din Bucuresti, peste o treime din firmele care au obtinut un certificat ISO au beneficiat si de o crestere a cererii clientilor pentru produsele si serviciile companiei iar 2/3 dintre acestea si produsele lor sunt considerate ca avand o calitate superioara competitorilor.
Pentru ca o firma sa devina certificata ISO 9001:2015, trebuie ca anumite activitati sa se desfasoare indiferent de marimea sau de tipul companiei. Prima si cea mai importanta este obtinerea angajamentului conducerii superioare, o cerinta pe care se pune un accent special in ultima editie a standardului ISO 9001:2015. Fara acceptul si implicarea activa a managerilor, certificarea este greu de obtinut. Angajamentul nu trebuie sa se manifeste doar la inceputul procesului de certificare, ci la fiecare pas, oferind indrumari si sprijin sub forma unui comitet de conducere a procesului de certificare ISO.
Atunci cand in urma auditului intern se constata ca nu mai exista nevoia niciunei masuri corective, compania isi poate alege un organism de certificare ISO 9001 care sa efectueze un audit final. In alegerea organismului de certificare trebuie sa se tina cont si de costurile implicate, deoarece aceste organisme au tarife diferite. Poate fi considerata prudenta alegerea care se bazeaza pe nevoile companiei. Uneori nu este necesara angajarea celui mai renumit organism de certificare, deoarece un organism local poate fi absolut suficient.
Cand firma angajeaza un organism de certificare ISO, acest lucru implica, de obicei, un audit de certificare si mai multe audituri de supraveghere. Primul va determina daca acea companie obtine sau nu certificarea ISO 9001. Inainte de acesta poate fi programat un audit de preevaluare pentru a constata daca mai trebuie luate masuri corective. Daca auditul final nu descopera neconformitati fata de standard, prima parte a procesului de certificare se incheie iar compania primeste certificatul de conformitate. Ulterior, organismul de certificare va reveni din 6 in 6 luni sau anual pentru a verifica daca sistemul de management este mentinut conform cerintelor ISO 9001:2015.