Pandemia, digitalizarea și viteza cu care se schimbă mediul de business face firmele să fie nevoite să se transforme în permanență și să devină mai agile. Acest lucru duce la luarea de decizii mai bune pe termen lung și stabilitate pentru companii.
Automatizări ale proceselor de business
Digitalizarea din ultimii doi ani s-a concentrat mult pe automatizare. În orice domeniu economic pot fi aplicate astfel de măsuri, de la cele mai mari și complexe conglomerate, până la IMM-uri. Companiile pot investi în automatizări pentru zona de HR, plăți, procese repetitive cu documente din cadrul companiei și alte funcții de business.
Automatizarea nu se aplică doar unor companii cu mii de angajați, ci și unor firme medii, de peste 40 de angajați, care pot avea multe procese administrative ce pot fi automatizate, cu ajutorul unor programe software care pot aduce timp și bani pe termen lung.
Transformarea spațiilor fizice
Ultimii doi ani au schimbat modul în care lucrează companiile și deși multe dintre acestea au revenit într-o formă sau alta la biroul fizic, transformarea spațiilor face parte din existența antreprenorilor de astăzi. Spațiile fizice tradiționale de la birou nu mai sunt suficiente pentru angajați după doi ani de pandemie, iar acestea trebuie să devină spații colaborative și adevărate laboratoare de idei.
Una dintre metode este transformarea birourilor actuale, cu un program de muncă hibrid, care să permită eliberarea anumitor spații care să devină săli de colaborare, ședințe fizice sau laboratoare de idei. De asemenea, companiile pot investi în soluții de organizare și arhivare pentru a putea să elibereze spații ocupate de documente, să apeleze la companii specializare pentru arhivare și să facă din biroul fizic un spațiu unde angajații să vină cu plăcere.
Finanțări variabile pentru creștere
Una dintre metodele tradiționale prin care companiile pot fi agile este să aibă fonduri pentru a investi în creștere sau pentru a putea răspunde unor posibile evenimente neașteptate. Astfel, companiile trebuie să pregătească investițiile cu ajutorul unor linii de credit care să le permită accesarea acestora la nevoie, care să le ofere termene de plată eficiente și care să fie adaptate unei scalări pe termen mediu.
De asemenea, companiile, în funcție de mărimea lor, ar trebui să aibă rezerve de cash, dar și posibilitatea de a accesa credite rapid, dar și fonduri europene și naționale. O colaborare cu specialiștii în fonduri va permite unei companii să acționeze rapid atunci când oportunitățile de finanțare apar.
Externalizare și internalizare
Una dintre cele mai eficiente metode de a face compania mai agilă e să nu ai totul intern. Astfel, anumite departamente pot fi externalizate pentru a fi mai eficiente și pentru a fi folosite pe bază de proiect. În acest sens eviți costurile recurente, dar și posibila demotivare a unor angajați care nu au permanent ceva interesant de făcut.
Ca antreprenor poți să te uiți spre externalizarea unui departament de marketing sau comunicare. De asemenea, în funcție de mărimea companiei, poți apela la servicii financiare și de analiză externe, dar și cu angajați și freelanceri care să lucreze doar pe anumite proiecte. Acest lucru duce la decizii mai rapide, la proiecte făcute mai rapid și, pe termen lung, cheltuieli mai mici.
Menține un mindset agil
Nu în ultimul rând, menține un mindset agil în companie. Angajații trebuie să știe că agilitatea înseamnă supraviețuirea și creșterea business-ului, așa că trebuie să le explici în permanență cum pot contribui la agilitatea companiei, cum puteți crește împreună și oferă-le tranparență.
Agilitatea înseamnă să reacționezi rapid la piață, dar și flexibilitate în anumite situații. De asemenea, poți împărți compania în clustere care să fie responsabile de anumite aspecte, astfel încât să nu existe dependențe între departamente. Centralizarea responsabilității e un lucru problematic pe termen lung, pentru că trebuie să poți avea autoritate descentralizată și care să poată funcționa mereu.