Cum alegi corect uleiul de motor pentru mașina ta?

Uleiul de motor este o componentă esențială pentru funcționarea autovehiculelor. Uleiul are rol de lubrifiere, curăță motorul de reziduuri, asigură răcirea acestuia și etanșeitatea anumitor elemente. 

Verificarea și schimbarea uleiului de motor reprezintă activități de bază în întreținerea mașinii. Pe piață se găsesc multe tipuri de ulei și, deseori, consumatorul se simte confuz în alegerea sortimentului potrivit. Cunoașterea propriei mașini nu este suficientă dacă nu știm să identificăm uleiul cu calitățile optime. Există două criterii principale de care trebuie să ții cont când cumperi ulei de motor. Primul este raportul dintre componența uleiului și performanța motorului, iar al doilea este vâscozitatea. 

Componența uleiului și motorul

Există trei tipuri de ulei de motor, în funcție de modul de fabricare. Astfel, uleiul mineral se obține prin rafinarea petrolului. Uleiul sintetic este produs prin amestecarea unor substanțe sintetice și a unor aditivi chimici, iar cel cel semisintetic prin ambele metode. Fiecare are propriile caracteristici, care sunt optime sau mai puțin potrivite, în funcție de performanța motorului.

Uleiul mineral 

Uleiul mineral este mai gros și suportă mai greu temperaturi extreme. De asemenea, se degradează ușor în comparație cu celelalte. Avantajul său constă în prețul redus. 

Uleiul mineral se folosește la motoarele vechi sau cu putere redusă, care nu produc atâta căldură încât să aibă nevoie de calitățile uleiului sintetic. Indiferent de tipul de motor, dacă anterior s-a utilizat ulei mineral, se va folosi în continuare același tip de ulei. Astfel, se va evita desprinderea depozitelor de impurități și slăbirea etanșeității unor componente, factori care ar putea afecta buna funcționare a motorului.  

Uleiul sintetic

Uleiul sintetic este mai subțire, dar superior din punct de vedere al eficienței, calității și durabilității. Este potrivit pentru motoarele moderne, care pot dezvolta un număr ridicat de rotații pe unitate de timp. De aceea, uleiul sintetic se folosește pentru mașinile de teren, sport sau proiectate pentru încărcătură mare. 

Uleiul semisintetic

Uleiul semisintetic oferă un bun raport calitate-preț, de aceea este preferat de șoferii care fac curse lungi sau în condiții solicitante (pantă mare, încărcătură grea, drumuri proaste). Aditivii adăugați în uleiul mineral îl fac mai puțin volatil și, prin urmare, mai rezistent.

Vâscozitatea

Această proprietate determină capacitatea uleiului de-a lubrifia corespunzător motorul atât iarna, cât și vara. Vâscozitatea influențează rezistența pieselor la frecare. De aceea, uleiul trebuie să fie destul de fluid pentru a permite motorului să funcționeze la capacitate optimă, dar și destul de dens pentru a păstra piesele suficient de lubrifiate.

Din fericire pentru cumpărători, uleiurile de motor au înscrise pe recipiente indicele de vâscozitate. Convenția de notare este AW-B. Astfel, există uleiuri 5W-30, 15W-40, etc. A și B reprezintă grade de vâscozitate pe timp de iarnă (W), respectiv vară. Astfel, cu cât A este mai mic, cu atât suportă temperaturi mai scăzute fără să se îngroașe. Cu cât B este mai mare, cu atât mai bine rezistă la temperaturi mari fără să se subțieze. 

Importanța uleiului pentru motor poate fi comparată cu importanța sângelui pentru corpul uman. Este evident că trebuie să achiziționăm ulei de calitate. Din fericire, pe piață se găsește ulei de motor ieftin care asigură o performanță înaltă mașinii tale.