Menținerea în țară a persoanelor cu skill-uri și talente în domeniile lor de activitate, este un aspect important pentru viitorul țării.
Dezvoltarea talentelor duce la rezultate economice mai bune și la productivitate mai mare. În momentul de față, tehnologia aduce 7% la PIB-ul României și angajează mai bine de 200.000 de persoane, deși nevoile sunt și mai mari. Această bătălie pentru talente nu este nouă. În 1997 McKinsey populariza deja termenul „war for talent”, în care țări, regiuni şi companii se vor lupta pentru a atrage oamenii care pot aduce cele mai mari beneficii economice.
Impactul dificultății atragerii talentelor nu se va vedea doar în România. Conform datelor McKinsey Global Institute, țările din Europa și America de Nord vor avea nevoie cu 16-18 milioane mai mulți angajați cu studii superioare decât vor fi disponibili pe piață.
Cum arată talentul digital din România
„Printre caracteristicile specifice talentelor digitale se regăsesc: interesul constant pentru dezvoltarea profesională datorat dinamicii cu care tehnologia se dezvoltă; necesitatea dezvoltării abilităților de management, nu doar a celor tehnice; orientarea spre statut social; mobilitate și autonomie de lucru crescută; atenție pentru condițiile de muncă; orientare spre performanță, identificare cu rolul deținut; satisfacție la locul de muncă şi wellbeing; precum și căutarea unui angajament organizațional”, arată Daniel Metz, Președinte al Board-ului NTT DATA Romania și coautor al cărții „Digital Talent Management: Insights from the Information Technology and Communication Industry”.
Cu toate acestea, pentru că pandemia a schimbat nevoile angajaților, aceștia devin din ce în ce mai mobili. Angajații români pot să lucreze pentru firme din afară sau se pot muta oriunde în lume și să lucreze pentru companii.
Conform unui studiu Loginro, peste un sfert din profesioniștii IT români au plecat în străinătate. Astfel, ar exista 40.000 de talente în Diaspora, iar în țară ar fi în jur de 140.000 de specialiști. O parte din deficitul din industria IT ar putea fi acoperit cu ajutorul acestor specialiști care pot avea acces la salarii competitive în România, iar pandemia le oferă posibilitatea de lucra de acasă.
„Brandul tehnologic al țării este intrinsec, stă în ADN-ul ei – avem abilități bune în zona tehnologică, lucru care a și atras numeroși investitori. Totuși, ceea ce ne lipsește este o strategie de dezvoltare. Până acum, piața de IT a României a crescut într-un mod destul de nestructurat și haotic, bazându-se pe inițiative private, pool-ul de ingineri talentați și ceva sprijin din partea statului. Iar acesta nu este mindset-ul unui potențial lider tehnologic,” spune Claudia Tamași, Country Manager Codecool România.
Cum atragi talentul în companie
Sunt câteva metode prin care companiile din România pot atrage talentele în țară și să le ofere beneficii.
- Programul de muncă flexibil a devenit important pentru angajați în pandemie, adică să poată lucra de acasă, de la birou, să nu aibă o oră fixă de început, dar task-uri foarte clare.
- Pachetul salarial atractiv trebuie completat dincolo de suma oferită cu diferite beneficii care să fie adaptate timpurilor noastre, inclusiv cele care țin de sănătatea mentală și acces la psihoterapie.
- Posibilitatea de a lucra de oriunde din lume a devenit o opțiune pentru mulți angajați, deoarece companiile nu le mai cer să fie prezenți vreodată la birou.
- Programele de training sunt la fel de importante pentru atragerea de persoane fără experiență și formarea acestora. Chiar dacă există riscul ca acestea să plece din companie, e mult mai important să ai forță de muncă antrenată și care să știe ce să facă.
- Concentrarea asupra celor 5% din companie care livrează 95% din valoare pentru că ei vor fi talentele care vor atrage alte talente.