Pandemia a început să aibă un impact serios în România în luna martie. Dincolo de latura sanitară, efectele coronavirusului s-au simțit și în economie. Puși în situația să-și petreacă mult timp acasă, românii, la fel ca majoritatea celorlalte popoare afectate, și-au modificat obiceiurile sociale și de consum.
Una dintre piețele care s-au schimbat semnificativ este cea de food delivery. Ordonanța din 18 martie a închis activitatea cu publicul pentru restaurante sau alte localuri care serveau mâncare. În fața acestei provocări, industria horeca a trebuit să se adapteze rapid. Livrarea la domiciliu a devenit, astfel, soluția de funcționare a multor restaurante, dar și singura posibilitate pentru clienți de a consuma preparatele preferate fără să le gătească ei înșiși.
Cum a evoluat numărul de comenzi pe timp de pandemie
În primele săptămâni care au urmat imediat declarării stării de urgență, numărul de comenzi pe piața de food delivery a scăzut. Una dintre cauze a fost că multe restaurante și-au întrerupt activitatea, ceea ce a dus la scăderea ofertei. Totuși, pe măsură ce mai mulți proprietari de restaurante au realizat că asocierea cu platformele de livrare aduce beneficii, piața și-a revenit.
Un alt factor care a influențat consumul a fost modificarea comportamentului clienților. Mulți și-au făcut stocuri de alimente și ingrediente și s-au orientat către mâncarea gătită. Totuși, din luna aprilie piața de food delivery și-a revenit și a început să crească semnificativ.
Cum s-a schimbat profilul consumatorului
Segmentul demografic
Înaintea crizei sanitare generate de coronavirus, livrările la domiciliu erau preferate în special de tineri. Astfel, conform statisticilor oferite de Foodpanda.ro Institutului Național de Statistică, în 2019 65% dintre clienți aveau între 25 și 35 de ani. În prezent, segmentul demografic este mai mare, pentru că și cei mai în vârstă au devenit receptivi la food delivery.
Valoarea comenzilor și obiceiurile de consum
Valoarea medie a comenzilor a crescut ușor față de 2019 pentru majoritatea platformelor de livrare și se situează în jurul valorii de 60 de lei. Obiceiurile de consum nu s-au modificat, astfel că sunt preferate aceleași preparate ca înainte de pandemie. De asemenea, cele mai multe comenzi se fac la sfârșit de săptămână.
Ce schimbări au apărut la platformele de food delivery
Atenția la igienă și protejarea angajaților și a consumatorilor a devenit esențială. Serviciile de food delivery au echipat curierii și i-au instruit astfel încât măsurile de igienă să se respecte. De asemenea, a fost redus contactul dintre curier și client, prin promovarea plății cu cardul.
Nevoia de a livra mâncarea la timp și creșterea comenzilor a dus și la creșterea numărului de angajați. Firmele de food delivery au fost, astfel, printre puținele care au făcut angajări pe perioada pandemiei.
Piața de food delivery a reușit să se mențină și să crească în lunile de criză sanitară. Deschiderea către noi segmente de clienți din această perioadă va avea efect și pe viitor, întrucât o parte dintre consumatorii atrași acum vor comanda mâncare și după trecerea pandemiei.