Zona imobiliară se digitalizează din ce în ce mai mult, iar investitorii în acest domeniu vor putea să se bazeze din ce în ce mai mult pe astfel de unelte.
Transformarea digitală va marca și industria imobiliară, iar elemente ale acestor schimbări se văd deja. Domeniul se numește proptech și e reprezentat de acele tehnologii care pot ajuta zona de real estate. Conform unui studiu KPMG din 2019, 58% din companiile din zona imobiliară au adoptat o strategie digitală pentru evoluția lor.
Adopția de tehnologie este importantă pentru că și clienții au așteptări diferite. Modul în care caută proprietăți este acum în cea mai mare parte online, cu o proporție din ce în ce mai mare a zonei mobile. De asemenea, modul de vizualizare a proprietăților este din ce în ce mai digitalizat. Astfel, industria trece de la fotografii și videoclipuri la posibilitatea de a vedea 3D proprietățile.
De altfel, industria imobiliară din România e în continuă creștere, mai ales în centre urbane importante, așa cum sunt Cluj-Napoca, Iași sau București.
„Dacă ne gândim că în România peste 90% din familii sunt proprietari, iar în Germania sunt sub 50%, toată populația orașului a profitat de aceste prețuri, a crescut averea întregii populații din Cluj. Este bine să se construiască pentru că Clujul este în dezvoltare și atrage tineri, iar dacă închidem robinetul, prețurile vor crește”, spune Daniel Metz, președinte al board-ului NTT DATA Romania.
Iată câteva zone unde tehnologia va influența imobiliarele:
- Contracte inteligente. Așa numitele smart contracts se bazează pe tehnologia blockchain și elimină din procesul de cumpărare sau închiriere toate procedurile notariale. Contractele bazate pe blockchain sunt dezvoltate de mai multe companii la nivel mondial și ar putea înlocui birocrația actuală pentru achiziția de proprietăți, toate informațiile urmând a fi stocate descentralizat într-o bază de date bazată pe blockchain.
- Internet of Things. În momentul de față becurile, prizele și electrocasnicele inteligente nu mai sunt o noutate, dar acestea vor fi dezvoltate la nivel global și în cadrul complexelor rezidențiale și ale caselor nou construite. Astfel, pe lângă specialiștii precum inginerii sau arhitecții, orice companie care se respectă va trebui să aibă specialiști în tehnologie care să implementeze soluții de Internetul Lucrurilor și să creeze o rețea de senzori pentru monitorizare și transparentizarea construcțiilor.
- Big Data și Analytics. Industria construcțiilor se bazeză pe nenumărate date, dar specialiștii care știu să le interpreteze vor fi ajutați de către sisteme cu inteligență artificială care vor putea colecta date, le vor putea interpreta, iar concluziile finale vor duce la o îmbunătățire a profiturilor și calității în real estate.
Cum digitalizează companiile mici domeniul
Și în România există numeroase companii de mici dimensiuni, startup-uri de tehnologie, care sunt implicate în digitalizarea industriei de real estate. Un astfel de exemplu este Bright Spaces, o companie care permite dezvoltatorilor imobiliari să construiască ghiduri digitale pentru clădirile lor.
Prin intermediul platformei românești, potențialii clienți ai ansamblurilor rezidențiale sau a clădirilor industriale pot vizita birourile sau spațiile printr-o interfață virtuală 3D, care permite afacerilor din zona de real estate să configureze și să proiecteze spațiile în funcție de nevoile și structura viitorilor chiriași. Astfel, cu ajutorul tehnologiilor de vizualizare, dezvoltatorii imobiliari pot economisi bani și pot oferi o experiență de vânzări mai bună.
Nu este singura nișă din imobiliare care este digitalizată în România. The Mavers este o altă companie mică prin care se dezvoltă soluții pentru înțelegerea mai precisă a acestui domeniu. Printr-o unealtă numită Mavers Analytics Techologies se colectează date de pe site-urile dezvoltatorilor și datele publice disponibile, se combină cu algoritmi de machine learning și se obțin rapoarte foarte structurate și detaliate pentru a le oferi mai departe investitorilor.
În plus, tehnologia și digitalizarea nu sunt implicate doar când vine vorba de vizualizarea viitoarelor proiecte sau pentru obținerea de date de analiză, ci în construcția în sine. Digitalizarea înseamnă și includerea a numeroși senzori în clădiri și case individuale. Pe măsură ce consumatorii vor căuta locuințe cât mai eficiențe energetice, investițiile în această zonă vor fi și mai mari. Conform datelor firmei de analiză PwC, ignorarea acestei probleme ar putea implica riscul de a avea un activ blocat care nu va respecta reglementările sau dorințele clienților.