De ce digitalizarea e câștigul pe termen lung al pandemiei

Pandemia a adus în ultimele 19 luni o accelerare a digitalizării în multiple domenii. Aspecte amânate mai mulți ani au fost implementate, iar viitorul pe termen mediu va fi marcat de nevoia de digitalizare din diverse industrii.

Până în 2020 companiile doar discutau la suprafață despre transformarea digitală. Puține întreprinderi chiar luaseră măsuri concrete pentru digitalizare profundă. Cu toate acestea, primul pas în pandemie a fost transferul infrastructurii catre munca de acasă, iar pe termen lung companiile și-au dat seama de avantajele automatizării.

În momentul de față 90% din companii fac afaceri în Cloud, măcar într-un aspect minor al business-ului, conform unui studiu realizat de Virtu. Dincolo de mutarea datelor în Cloud, mare parte din activitate se desfășoară acum digital.

De asemenea, digitalizarea se vede și când vine vorba de modul în care lucrăm. Conform unui studiu Microsoft, 73% din angajați vor muncă mai flexibilă post-pandemie, iar 66% din afaceri se gândesc să remodeleze spațiile de lucru.

Transformarea forței de muncă

Fără îndoială că pandemia a dus la complicații când vine vorba de forța de muncă și vorbim din ce în ce mai mult despre burnout și dorința angajaților de a-și schimba cariera. Dar pe lângă acest lucru, digitalizarea a dus la nevoia de transformare a skill-urilor.

Promisiunea digitalizării este să permită oamenilor să muncească diferit. Nu doar să poată munci de acasă sau de la birou, ci să automatizeze zone care ocupau timp și care ofereau satisfacție mică. Astfel, angajații nu trebuie dați afară când o firmă se automatizează, ci transformați. Inteligențele artificiale pot să ofere date, dar nu vor lua încă cele mai bune decizii. Pandemia a deschis o discuție importantă despre „upskilling”, adică transformarea angajaților prin cursuri de formare în zone adiacente expertizei lor, dar cu un grad de complexitate mai mare.

Inclusiv prezența fizică la birou poate fi transformată de tehnologie. Companiile vor avea nevoie de oameni prezenți, nu toate lucrurile se pot face remote, iar nu toți angajații sunt pregătiți mental pentru acest lucru. „O forță de muncă distribuită vine cu responsabilitatea transparenței. Colaborarea trebuie optimizată și planificările să fie făcute centralizat”, explică Dinesh Malkani, CEO al Smarten Spaces.

Reimaginarea unor sectoare industriale

Odată cu implementarea digitalizării, multiple domenii vor fi schimbate pentru că vor fi învățat din exemplul ultimelor luni. Astfel, se pot reimagina diferite sectoare ale industriei precum sănătatea, telecomunicațiile și agricultura.

De exemplu, în sănătate se discută din ce în ce mai mult despre implementarea de soluții de inteligență artificială care pot ajuta specialiștii să ia decizii mai rapid. AI-ul nu va înlocui medicul, ci îl va ajuta să automatizeze task-uri repetitive, cum ar fi completarea fișelor sau investigațiile plictisitoare.

Alte domenii accelerate sunt comerțul, care a făcut un pas înspre comerțul online, inclusiv în domenii care se așteptau la digitalizare în următorii ani. De exemplu, apariția de aplicații de livrare de mâncare și restaurante în Cloud, practic bucătării virtuale care nu au și o alternativă offline, a fost extrem de accelerată în România în ultimul an.

Digitalizarea domeniilor industriei se întâmplă și în România pe scară largă. „Am început să ne implicăm în procesul de digitalizare a economiei de 20 de ani. În ultimii doi ani, am devenit actori tot mai vizibili și importanti în digitalizarea sectorului public din România. Ne dorim să ajutăm administrația centrală și administrațiile locale să devină un partener confortabil în dialogul și interacțiunea cu cetățenii prin construirea unei interfețe digitale performante”, spune Daniel Metz, Președinte al Consiliului de Administrație NTT DATA Romania.

Companiile au mai multe informații

Digitalizarea permite colectarea în mod corect a datelor cu o rată mai mare și mai precisă. Afacerile strâng date despre clienții lor, dar digitalizarea și uneltele de business analytics le permit să ia decizii pe baza acestora și să le înțeleagă mai bine.

Astfel firmele din multiple domenii pot analiza mai bine un customer journey, operațiunile, producțiile, finanțele sau oportunitățile de business.

În plus, conform unui studiu realizat în 2020, companiile mari foloseau un număr de 900 de aplicații pentru a manageria afacerea. Transformarea digitală le poate integra mai bine și centraliza un proces complicat și insular.

Acest lucru este important pentru companiile care au funcții precum Chief Information Officer sau Chief Information Security Officer.

„Au o oportunitate unică acum să accelereze dezvoltarea afacerii fie prin modelarea culturii companiei sau ghidarea firmelor în procesul lor digital. Liderii din tehnologie au acum un avantaj. E un moment pentru ca oamenii de tehnologie din companie să iasă în față și să transforme companii”, spune Hunter Muller, CEO al HMG Strategy.

CategoriiIT