Lumea este în continuă schimbare, la fel și modalitățile în care trebuie să acționăm în cazul în care avem o afacere pe piață. Începutul anului 2022 nu ne aduce doar perspective noi de modernizare și soluții pentru rezolvarea problemelor, dar și un alt mod de declarare a fișelor contabile către agențiile naționale de administrare fiscală. Acest lucru poartă numele de Declarație Informativă SAF-T, adică Fișierul Standard de Control Fiscal.
Ce este SAF-T și ce beneficii aduce implementarea declarației pentru afacerea ta, vom discuta în rândurile următoare.
Ce reprezintă SAF-T?
Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T) sau Declarația Informativă D460 reprezintă o declarație standard internațională care a fost obligativizată în alte state membre ale Uniunii Europene în 2005. Pentru România, completarea și înregistrarea SAF-T de către firmele contribuabile s-a impus la 1 ianuarie 2022. Pentru moment, doar Contribuabili mari vor fi obligați să depună acest tip de fișier și să-și declare activitatea contabil-financiară la ANAF. Conform calendarului public al agenției naționale de administrare fiscală, restul firmelor de pe piața din România vor implementa Declarația SAF-T în 2023, respectiv 2025.
Implementarea raportării SAF-T pentru companii se poate realiza, în mod eficient, prin intermediul aplicațiilor și softurilor de automatizare. De ce? Pentru că înregistrarea datelor și completarea Declarației Informative D460 poate deveni copleșitoare pentru resursa umană.
Iată care sunt câteva dintre informațiile esențiale pe care trebuie să le conțină raportul SAF-T:
- Datele de identificare ale companiei plătitoare de taxe și impozite: denumirea firmei, codul de identificare fiscală, adresa domiciliului fiscal etc.;
- Perioada în care se face raportarea, de obicei un interval de timp de o lună;
- Informații financiar-contabile, precum: conturi contabile, clienți și furnizori, taxe, stocuri și inventar, proprietari, facturi de vânzare și de cumpărare, plăți, tranzacții cu active, salarizare, etc.
În total, declarația SAF-T conține peste 390 de elemente fiscale și contabile care trebuie raportate la ANAF.
Beneficiile implementării SAF-T
- Implementarea SAF-T ar putea să eficientizeze procesul de transmitere a datelor fiscale și contabile din partea contribuabililor către agenția națională de administrare fiscală;
- Prin declarația SAF-T ar putea crește nivelul de colectare a taxelor și impozitelor și astfel va crește și PIB-ul național. Nu este un aspect necunoscut că PIB-ul României se află sub media europeană de 40%, clasându-ne printre ultimele locuri pentru cel mai scăzut nivel de colectare a taxelor și cele mai mici venituri provenite din impozitele directe și indirecte;
- Pentru contribuabilii plătitori de TVA, un beneficiu al implementării și completării declarației poate fi legată de controalele fizice din partea ANAF, având în vedere că inspectorii fiscali au acces electronic la toate jurnalele contabile pe care le-ar fi verificat la sediul firmei;
- Evitarea erorilor umane în declararea și rambursarea TVA-ului deoarece, prin declarația SAF-T, pot fi observate mai rapid neconcordanțele între informații. Astfel, implementarea SAF-T în firma ta poate duce la reducerea intervalului de rambursare a TVA-ului.
Dacă te afli în categoria contribuabililor mari, atunci trebuie să faci un pas decisiv în direcția implementării SAF-T. În schimb, dacă faci parte din celelalte categorii din firme care vor implementa SAF-T în următorii ani, atunci poți să te informezi corect cu privire la această acțiune ca să fii pregătit.