Femei la volan. Începuturi

Femei la volan. Începuturi

Într-o perioadă în care industria automobilistică era destinată exclusiv bărbaților, femei curajoase au făcut istorie cu călătorii îndrăznețe menite fie să atragă atenția asupra noilor invenții, fie să demonstreze capabilitatea femeilor la volan.

Multă vreme a trecut de la invenția motorului cu abur sau a primului gps auto pe bază de role de hârtie, până la mașini electrice sau autonome dotate cu sisteme performante de localizare gps. Tot atât de multe s-au schimbat. Principiul de bază rămâne însă același. Pasiunea oamenilor pentru automobile.

Prima călătorie cu Bertha Benz

Pionier în industria auto, Bertha Benz este prima persoană care a făcut o călătorie lungă cu mașina. Se întâmpla în luna august 1888. Cum a început totul?

Bertha Benz s-a născut în anul 1849 în Pforzheim, Germania, într-o familie înstărită. După o copilărie și tinerețe lipsită de grijile cotidiene, în anul 1872 l-a întâlnit pe Carl Benz, cu care s-a și căsătorit. Carl Benz era un inginer pasionat a cărui vis era să construiască un vehicul care să nu necesite tracțiune animală. Pentru a-și îndeplini visul, Carl, a deschis împreună cu un asociat o companie de construcții metalice. Din păcate, din lipsă de experiență, interes și a unor alegeri proaste din partea asociatului, fabrica a intrat în colaps. Aici intervine Bertha. Aceasta nu a avut nici cea mai mică ezitare în a-și investi o bună parte din averea ei în salvarea companiei soțului ei, ba chiar au deschis și o noua fabrică de prelucrare industrială.

Odată cu dispariția acestor probleme, Carl Benz s-a putut concentra la dezvoltarea primului prototip de automobil. După câteva încercări eșuate, în anul 1886, Carl Benz își înregistra primul vehicul cu trei roți acționat pe benzină. Ce a urmat? Vehiculul trebuia prezentat întregii comunități. Zis și făcut, automobilul pe trei roți a fost arătat lumii. Acesta a avut parte de o primire bună din partea publicului, însă nu chiar ca și cum și-ar fi dorit cuplul Carl și Bertha. Aveau nevoie de ceva care să surprindă.

Bertha, cu mintea ei ascuțită, s-a gândit că apariția vehiculului în mișcare ar putea cuceri publicul reticent al anului 1888. Așadar, într-o dimineață de august și-a făcut câteva bagaje, i-a luat cu ea pe cei doi fii mai mari ai ei și au plecat împreună către părinții ei, aflați la 170 de km depărtare.

Toată călătoria a fost o aventură. Mai întâi, cei trei curajoși au împins mașina suficient de departe încât zgomotul făcut de pornirea ei să nu fie auzit de Carl, iar apoi, cu o eleganță desăvârșită în anii petrecuți acasă la Pforzheim, îmbrăcată într-o rochie cu falduri, o pălărie fixată perfect pe cap și câteva bucle rostogolite pe obraz, Bertha învârtea cu putere roata din spatele mașinii pentru a determina aprinderea necesară pornirii motorului.

Călătoria nu a fost una ușoară. Drumul nu era deloc adaptat rulării unui vehiculul iar acesta necesita atenție în cel mai mic detaliu. Din 15 in 15 km trebuia o sursă de apă pentru răcirea motorului iar problema combustibilului apărea frecvent. Mașina era alimentată cu ligroină, un tip de bezină ușoară, care putea fi achiziționată numai din farmacii. Așadar, plănuirea riguroasă a traseului, din timp, era necesară. Chiar cu toate problemele întâmpinate pe parcursul primei călătorii cu un vehicul motorizat, Berta a ajuns la destinație în 12 ore.

Ingeniozitatea acestei femei și curajul de a face ceva nemaivăzut până în acel moment al istoriei, a determinat o lume întreagă să fie cu ochii pe noua invenție. După prezentarea versiunii îmbunătățite a vehiculului la o expoziție din Munchen, comenzile au început să curgă iar compania avea să ajungă, în mai puțin de 10 ani, cea mai mare companie de automobile din lume.

Traversând America cu Alice Huyler Ramsey

Anul 1909 o aduce în prim plan pe Alice Huyler Ramsey cu călătoria ei îndrăzneață de la o coasta la alta în America.

Pasiunea lui Alice pentru mașini a apărut doar cu un an mai devreme, în 1908, când pentru a se deplasa mai ușor, soțul ei i-a cumpărat o mașină micuță de oraș, un model Maxwell (devenit de la 1925 Fiat Chrysler Automobiles). Condusul i-a plăcut atât de mult încât a participat în acel an la două curse de anduranța organizate de Asociația Americană de Automobilism. La una din aceste curse l-a întâlnit pe cel care avea să o provoace să traverseze America de la un capăt la celălalt, Carl Kelsey.

În luna iunie a anului 1909, Alice împreună cu 3 prietene porneau într-o călătorie nouă. În acea perioadă, excursiile cu mașina nu erau atât de ușoare cum sunt în ziua de azi. Din cei 5767 de kilometrii de parcurs până pe coasta de Vest, doar 244 de kilometrii erau asfaltați. Alice a schimbat între timp 11 cauciucuri, a reparat frâna atunci când s-a stricat și a curățat în permanență bujiile. Pentru a ajunge cu bine la destinație, cele 4 companioane au urmărit hărțile puse la dispoziție de către Asociația Americană de Automobilism și firele stâlpilor de telefon, pentru a le duce dintr-un oraș în altul.

După 59 de zile grele dar minunate, Alice împreună cu prietenele ei au ajuns cu bine la hotelul St. James din San Francisco, unde, au fost așteptate atât de oameni simpli veniți să vadă cu ochii lor întâmplarea, cât și de presa dornică să raporteze la cald și în detaliu marele eveniment.

Din 1909 până în anul 1975, Alice Hyler Ramsey a făcut nu mai puțin de 30 de călătorii continentale în America și a abordat cinci din cele șase pasaje montane din Alpii elvețieni, distrugând astfel toate miturile legate de incapacitatea femeilor de a conduce sau de a avea grija de un automobile.

CategoriiIT