Managementul resurselor umane are o importanță deosebită în cazul companiilor cu mai mulți angajați, personalul constituind una dintre resursele de bază. Toate companiile care se respectă au un compartiment de resurse umane, iar de modul în care acest departament funcționează depinde în mare măsură succesul întregii afaceri.
Gestionarea resurselor umane nu este o treabă ușoară și nu oricine poate fi un bun manager de resurse umane, însă dacă îți dorești să ocupi un astfel de post într-o companie îți putem da câteva sfaturi utile.
Folosește un soft dedicat
Sarcinile unui departament de resurse umane, implicit ale managerului, sunt multiple, incluzând pontajul zilnic, plata salariilor, concediile, analiza performanței, acordarea tichetelor de masă, a primelor și multe altele. Toate acestea presupun multă muncă, dar și atenție sporită, iar pentru a veni în sprijinul angajaților din aceste departamente au fost create o serie de soluții software. Este vorba de programele HCM (Human Capital Management), capabile să rezolve rapid o serie de task-uri, care altfel ar necesita zile sau chiar săptămâni întregi.
Totodată, oferă acces rapid la orice fel de informații ai nevoie, putând fi accesat online de oriunde, atât de pe laptop sau calculatorul de la birou, cât și de pe smartphone sau tabletă.
Fii un bun comunicator
Foarte importantă în activitatea unui manager de resurse umane este și interacțiunea cu echipa, iar pentru ca aceasta să fie eficientă, este nevoie de o bună comunicare. Dacă te vei rezuma doar la transmiterea task-urilor și la analiza modului în care acestea au fost îndeplinite, nu te aștepta să ai foarte mare succes, pentru că echipa ta are nevoie de mai mult.
Organizează întâlniri periodice în care să discutați deschis, încurajează-i pe angajați să îți împărtășească problemele cu care se confruntă și încercați împreună să găsiți soluții. De asemenea, fii deschis mereu la discuții individuale cu oricare dintre angajați, astfel ca aceștia să știe că pot apela oricând la tine pentru eventuale probleme sau atunci când au nevoie de un sfat competent.
Studiază permanent legislația
Cunoașterea legislației în domeniul resurselor umane este un alt aspect obligatoriu în cazul unui manager, însă nu este suficient să ai o idee generală, ci să fii permanent la curent cu noutățile legislative. Spre exemplu, trebuie să știi care este valoarea salariului minim pe economie, care sunt drepturile angajaților și obligațiile angajatorului, ce taxe trebuie plătite și valoarea acestora, care sunt normele de protecție a muncii și multe altele.
De câte ori apar schimbări legislative, nu întârzia să te pui la curent, iar pentru asta e recomandat să fii abonat la Monitorul Oficial.
Ajută-i pe noii angajați să se integreze cât mai rapid în echipă
De fiecare dată când echipa companiei se completează cu noi angajați, departamentul de resurse umane, implicit managerul acestuia, trebuie să aibă printre preocupări și procesul de inducție al acestora, adică integrarea în colectiv și adaptarea la noul loc de muncă. Astfel, odată cu încadrarea unui nou angajat, trebuie demarat și un proces de optimizare a spațiului de lucru .
De asemenea, este foarte util ca noii angajați să aibă în primele zile un mentor care să-i familiarizeze cu modul de lucru, să le prezinte departamentele cu care vor colabora și să îi îndrume în îndeplinirea primelor sarcini pe care le vor primi.
Acestea sunt principalele recomandări de care un antreprenor sau un manager de departament de resurse umane ar trebui să țină seama.