Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR) este un suport financiar pentru reformele de care are nevoie România. Concret, va exista susținere financiară pentru proiecte care acoperă acele câmpuri prinse de Comisia Europeană în Recomandările Specifice de Țară (2019-2020).
ASFOR a înaintat factorilor de decizie o serie de propuneri pentru susținerea investițiilor în sectorul forestier și de prelucrare a lemnului. Acestea, pe lângă faptul că vor crește competitivitatea „lemnului românesc”, contribuie la reducerea emisiilor și la stocarea carbonului.
Contextul este dat de nevoia acută de revitalizare a sectorului de exploatare, prelucrare primară și industrializare a lemnului. Lemnul românesc este tot mai scump din cauza neîndeplinirii condițiilor de competitivitate – de la utilaje învechite, la drumuri forestiere insuficiente. Avem nevoie de programe de finanțare a infrastructurii forestiere, a parcului auto, a calificării forței de muncă, a prelucrării lemnului, inclusiv crearea unei Burse a lemnului și încurajarea utilizării lemnului în construcții.
Propunerile ASFOR sunt următoarele:
Creșterea gradului de utilizare a lemnului în construcții. Prin finanțarea investițiilor în echipamente moderne de realizare a grinzilor lamelare sau CLT, constructorii români vor putea ridica clădiri din lemn, inclusiv clădiri înalte. Construcțiile din lemn au amprentă de carbon redusă, un consum energetic redus, iar gradul de confort al locuințelor este mai ridicat.
Stimularea înnoirii parcului de utilaje. Putem demara programe de genul Primul Funicular și Programul rabla pentru utilaje forestiere. În prezent în România sunt doar 60 de funiculare și 60 de forwardere. Prin modernizarea parcului auto pentru recoltarea lemnului protejăm mediul, reducem consumul de carburanți și impactul exploatării lemnului asupra mediului.
Creșterea capacității de monitorizare și măsurare a transporturilor de lemn. Suprafața fondului forestier național este de 6,7 milioane ha. Supravegherea video a fondului forestier și a principalelor puncte prin care este transportat lemnul permite o mai bună monitorizare și în același timp combaterea tăierilor ilegale de lemn.
Creșterea densității drumurilor forestiere. Rețeaua de drumuri forestiere din România este de 6,4 m/ha, cu mult sub nivelul altor țări europene, care au, în linii mari, topografie similară (Austria – 36 m/ ha, Elveția – 40 m/ha sau Franța – 26 m/ha). Acest lucru înseamnă un cost mult mai mare al recoltării lemnului și probleme în ceea ce privește modul în care este recoltat lemnul.
Modernizarea depozitelor și a instalațiilor de sortare și prelucrare primară a lemnului. În România sunt aproximativ 14 mii de operatori economici care dețin depozite de lemn. Construirea și dotarea depozitelor cu instalații moderne de sortare și prelucrare primară a lemnului va permite reducerea costurilor, a pierderilor și utilizarea unui procent cât mai ridicat de lemn în procesul de producție.
Propunerile ASFOR se ridică la o valoare de finanțare de 1,66 miliarde de euro și cu siguranță vor fi alocări financiare pe aceste coordonate. Ne exprimăm încrederea că ministrul Tánczos Barna va susține aceste linii de finanțare care vor duce la creșterea competitivității sectorului forestier.
Ciprian-Dumitru MUSCĂ,
Președinte ASFOR