Un nou val, mai multă telemuncă: de ce ai nevoie, pentru a fi eficient de acasă

Odată cu sosirea pandemiei, telemunca a devenit omniprezentă. O mare parte dintre angajați au fost lăsați să lucreze de acasă. Pentru a-ți eficientiza munca de acasă, este important să ai gadgeturile potrivite desfășurării activităților și să-ți găsești un sistem de lucru care să te ajute să te concentrezi.

În România, conceptul de telemuncă a fost reglementat prin legea 81 din 2018. Potrivit legii, angajatul trebuie să lucreze măcar o zi pe lună din altă parte decât de la birou. Asta înseamnă că salariatul poate lucra de la domiciliu, din parc sau oriunde are acces la internet.

Sfaturi pentru organizarea și eficientizarea telemuncii acasă

Există câteva reguli de care trebuie să ții cont pentru a te putea organiza și a lucra eficient de la domiciliu.

În primul rând trebuie să-ți stabilești un program de lucru pe care să-l urmezi cu strictețe. Nu este vorba despre clasicul program de lucru de dimineața până la amiază neapărat, ci despre crearea unui program definit care să-ți separe viața profesională de cea privată. Trebuie să știi când îți începi ziua de lucru și când se termină. Nu încerca să intercalezi aspectele legate de muncă, cu cele din viața personală pentru că riști să nu duci la bun sfârșit niciun obiectiv. Achiziționează-ți unul dintre cele mai bune smartwatchuri pentru a te ajuta în planificarea timpului de lucru. Totodată un smartwatch te poate atenționa când ai nevoie de hidratare cu apă sau o pauză, lucruri absolut necesare pentru te putea focaliza asupra sarcinilor de lucru. Planificarea sarcinilor pentru o zi de lucru este și ea necesară. În acest fel știi ce ai de realizat în decursul zilei.

După stabilirea unui program de lucru eficient și planificarea sarcinilor, cel mai important lucru pentru a-ți putea desfășura munca, este un laptop bun. Dacă nu dispui de unul, alege din gama variată de laptopuri online unul potrivit, cu un sistem de operare adaptat nevoilor tale, o configurație a sistemului performantă, o baterie cu o autonomie cât mai mare și o dimensiune a ecranului potrivită, ideală ar fi cea de 17-18 inch, pentru a nu risca să-ți deteriorezi vederea.

Un alt aspect important este crearea unui spațiu potrivit pentru munca de acasă. Dacă lucrezi de la un birou, munca îți va fi mai eficientă și te vei putea concentra mult mai bine, comparativ cu statul pe o canapea cu laptopul lângă tine. Totodată este important să fii atent și să nu-ți distragi atenția cu diverse lucruri de acasă, deoarece știm că munca de acasă implică și familia în preajmă.

Un birou ordonat este necesar pentru o stare de bine. Menține ordine și curățenie pe birou și astfel nu vei avea impresia că te sufoci în timp ce lucrezi.

Chiar dacă lucrezi de acasă, o pauză este binevenită. Fie că iei o gustare, fie că pur și simplu stai și meditezi, angajatorii îți permit să te deconectezi câteva minute de la muncă.

Ce beneficii îți poate aduce telemunca?

Unul dintre beneficiile majore îl reprezintă faptul că lucrezi din confortul casei tale și nu este nevoie să te muți în alt oraș pentru job-ul dorit.

De asemenea cheltuielile reduse cu drumul înspre muncă. Fie că mergi cu mașina personală sau cu un mijloc de transport în comun, nu vei fi nevoit să mai cheltui bani și pe transport. Să nu mai vorbim de timpul petrecut în trafic, timp care în ultimii ani parcă e din ce în ce mai mare.

Chiar dacă lucrezi de acasă, ai suficient timp să-ți gătești o masă caldă, spre deosebire de mersul la birou și mâncatul pe fugă în oraș.

Poate cel mai important lucru este starea de spirit mai bună, cauzată de lipsa stresului și senzația de libertate.